M/S Vestgar er en praktfull og majestetisk utgave av en veteranbåt som er et ideelt valg for både store og små selskap og utflukter. Vestgar er utstyrt med to komfortable salonger og godt med dekksplass til å røre seg på. Akterut er dekket overbygget og danner lun og koselig møteplass for de som trenger luft. Innvendig er det varierte sittegrupper så folk kan bolstre seg på. En Perfekt båt for utflukter med større lag, hvor det blir også muligheter for mat og drikke.
Vastgar ble levert fra P. Høyvolds Mek. Verksted i Kristiansand til Øygardsbåtane L/L i 1957. Hun gikk i denne tiden i den kombinerte last og passasjerruten mellom Øygarden og Bergen. Hun var innredet som en tradisjonell rutebåt og sjøbuss. På øverste dekk var det en stor, lys og trivelig salong med 81 sitteplasser og i salongen på hoveddekket var det 90 sitteplasser. Totalt var båten sertifisert for 252 passasjerer. På framdekket var det lastekarmer med lasterom. Til og med eget postkontor og kreaturstall var det. Båten hadde en 8 meter høy mast med bom som kunne ta 2 tonn.
På 70-tallet ble øyene rundt Bergen mer og mer knyttet sammen til fastlandet med broer, og det var ikke lenger det samme behovet for lokalrutebåter. M/S Vestgar var den siste rutebåten som gikk i rute mellom Bergen, Fjell og Øygarden. Fredag 30. mai 1979 kl. 13.00 la hun ut fra Torgutstikkeren for siste gang i rute Geitanger – Ramsøy – Hernar – Nordøysund – Tjeldstø. En epoke i samferdselshistorien i distriktet var slutt.
Vestgar ble etter dette lagt i opplag, omdøpt til Vestgar Senior og lagt ut for salg. Det var nå klart for en ny epoke i båtens historie.
Båten ble ombygget 1979/80 ved Fyllingen Slipp AS i Langevåg ved Ålesund. Lastekarmene ble tatt vekk, postkontoret forsvant, og det ble bygget en ny messe på styrbord side. Benkeradene i nedre salong ble fjernet, salongen delt opp, og det ble laget et oppholdsrom for mannskapet og en lesesal. Det ble også laget to ekstra lugarer for offiserer i akterkant av salongane nede. Skorsteinen ble flyttet bakover, og øvre salong ble forlenget akterover og bygd om til en møtesal. Senere så ble også masten og bommen fjernet.
Misjonsbåten «Fredsbudet» seilte langs norskekysten med evangeliet, og var et av fellestiltakene til pinsebevegelsen i Norge. Oppmøtet var stort da Fredsbudet begynte å besøke små kystsamfunn. Folk bodde på denne tiden på flere små og ofte veiløse samfunn langs norskekysten, men dette forandret seg gradvis med urbaniseringen. Fredsbudet stoppet gjerne opp ved små lokalsamfunn langs kysten. Det ble holdt møter og bibeltimer, samt evangelisering på stedene som ble besøkt.
Fredsbudet sto i 2007 ovenfor en omfattende og kostbar nødvendig ombygning for å kunne seile videre. I juli 2007 kjøpte Øygardsbåtane AS derfor Fredsbudet, for å bevare den som et veteranskip for regionen som den siste rutebåten som var i rute i Sotra og Øygardsområdet. Båten fikk igjen navnet Vestgar.
På grunn av de omfattende endringene som ble utført da båten gikk som misjonsbåt er det ikke mulig å sette Vestgar tilbake slik den var da den gikk i lokalruter mellom 1957 og 1979. Båten vil derfor for alltid bære preg av sin totale historie.
Likevel er båten i størst mulig grad restaurert tilbake til sin tid som lokalrutebåt. I tillegg til rehabilitering ogforskjønning er det også montert på mast og bom.
Det kan i dag være vanskelig å forstå hvor innvirkning båter som Vestgar hadde på de lokale bygdene de knyttet sammen i sin tid. Likevel føles det som om man drar på en liten tidsreise når man går ombord i båten hvor man får oppleve hvordan det var å reise mellom bygdene i etterkrigstiden.
Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet eller ta kontakt med oss direkte på epost eller mobil. Vi står klar for å svare på ethvert spørsmål.