MS Sunnhordland var et av seks PCE-skip som ble ombygd for norske rederier til passasjerbåter etter 2.verdskrig. Det var stort behov for desse før veier og tunneller tok over mesteparten av infrastrukturen langs kysten. Etter mye innholdsrik historie er skipet i dag et velrestaurert hotellskip, og veteranbåt med base på vestlandet. Ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp med å tilrettelegge din tur med skipet.
MS Sunnhordland er en stor båt med totalt fire dekk. Hun er nyrestaurert i 2016. Utendørs er det god kapasitet på topp og underdekk. Fremme på skipet er det en stor salong med sitteplass til 125 gjester. Akter er det også en stor salong som har plass til 100 personer med bar, sittegrupper, dansegulv og scene.
Det er også en spisesal om bord med plass til 48 personer. Det er også mulig å oppholde seg i i Herre og Dame-salongene, som er to mindre salonger med plass til 12 personer.
Med sine 78 sengeplasser fordelt på 37 lugarer er det mulig å benytte Sunnhordland som et hotellskip. Dette passer perfekt, enten det er overnatting mellom destinasjoner eller man har behov for hotellkapasitet til kai. Lugarene, vist i bildekarusellen over, har toalett og dusj er fordelt følgelig:
PCE-830 var en del av PCE-842-klassen av patruljefartøy designet og laget i Chicago, USA. Båten ble overført til den britiske marinen under låne og leieloven og ble her døpt om til HMS Kilchrenan. Hun fikk hjemhavn i Gibraltar, og fungerte som eskortefartøy og ubåtjager.
Etter krigen ble hun levert tilbake til USA og fikk da navnet USS Kilchrenan. USA hadde nå mange overflødige båter, og på grunn av mangel på stål i etterkrigstiden var nybygg i Norge uaktuelt. Seks av disse båtene ble derfor kjøpt til Norge for ombygging av passasjerbåter. Prisen for Kilchrenan var 340 000 kroner. Mannskap fra HSD, under ledelse av styrmann Johan Fleten og 1. maskinist Wilhelm Wasmuth klargjorde og hentet båten i Sheerness utenfor London, og den 22. desember 1947 var båten framme i Bergen.
Arbeidet med ombyggingen til passasjerbåt ble utført av Bergens Mekaniske Verksteder, avd. Laksevåg. Den omfattende ombyggingen startet på ettersommeren 1948 og allerede den 20. juni 1949 gikk MS Sunnhordland teknisk prøvetur. Originalmotorene, General Motors på tilsammen 1800 hestekrefter ga Sunnhordland en fart på 16 knop. Den 22. og 23. juni var det presentasjonstur til Hardanger med kaptein Martin Olsen på broen.
I juni 1949 var Sunnhordland klar for fart. Med plass til 13 biler, 600 passasjerer og annet gods fikk Sunnhordland fast rute fra Bergen til Skånevik med retur neste morgen. I 24 år var denne ruten hovedveien mellom byen og omlandet og ble flittig brukt i både næringsliv og det private.
HSD hadde opprettet Sunnhordland Snøggruter allerede i 1928. Frem til 1947 hadde DS Stord gått i ruten, men etter krigen var det behov for større tonnasje. Med 996 bruttotonn og sertifikat på 681 passasjerer var det på den tiden landets største lokalrutebåt.
I 1960 var MS «Sunnhordland» ute for et uhell som lett kunne bli alvorlig. På tur fra Ølen til Etne 22. desember 1960 gikk båten rett i fjellveggen ved Kamparholmen lykt ved innseilingen til Etnefjorden. Det ble en del personskader og «Sunnhordland» fikk en del skader i baugen. Men det oppstod ikke lekkasjer, og båten fortsatte i ruten til Bergen. I avisen Hardanger kunne man lese at Sunnhordland hadde kommet til Bergen, bare en time forsinket.
I 2016 ble HSD Sunnhordland AS stiftet med hovedformål å kjøpe og drifte MS Sunnhordland. Fartøyet fikk hjemhavn på Stord. Før hjemreisen ble båten restaurert tilbake til slik den var da den gikk i rute som MS Sunnhordland. Den 3. november 2016 kunne hun returnere til Vestlandet under norsk flagg og gammelt navn.
MS Sunnhordland fungerer i dag som levende museum, veteranskip og hotellskip. Den kaster et eksklusivt autentisk aura over ditt arrangement.
Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet eller ta kontakt med oss direkte på epost eller mobil. Vi står klar for å svare på ethvert spørsmål.